Prawne wymogi dla pieczątek firmowych

Pieczątki firmowe ułatwiają pracę zarówno małym, jak i dużym przedsiębiorstwom, bowiem dzięki nim można z łatwością zidentyfikować firmę. Jednak aby taki sprzęt był w pełni legalny i mógł być używany również w urzędach, musi spełniać określone wymogi. Jakie?

Brak regulacji prawnych

Choć w samych przepisach nie ma jakichkolwiek zapisów, które pozwoliłyby na ustalenie, co konkretnie powinno znajdować się na pieczątce, którą można znaleźć w sklepie drtusz.pl, w praktyce w wielu miejscach pracownicy niejako sami tworzą przepisy. Potrafią na przykład stawiać opór, gdy na pieczątce nie ma numeru REGON czy pełnego adresu firmy – mimo że żadnych tego typu wymagań nie można wskazać w przepisach obecnie obowiązującego prawa. Niegdyś obowiązywał zapis o tym, że pieczęć musi zawierać REGON, ale obecnie nie ma takiego obowiązku.

Choć teoretycznie nie ma również obowiązku posiadania pieczęci, znacznie bezpieczniej i wygodniej jest ją wyrobić. Na szczęście, nie ma żadnych wymagań w tym zakresie, co oznacza, że jeśli nie chcemy podawać na niej określonych danych – nie musimy to robić. W przypadku braku takiego przyrządu, wystarczy w urzędowych dokumentach zaznaczyć, że nie wchodzimy w posiadanie pieczęci firmowej. To powinno załatwić sprawę.

Co powinny zawierać firmowe pieczątki?

Najlepiej jest umieścić tam faktycznie przydatne informacje. Jeśli numer firmowy jest często zmieniany z jakichś przyczyn lub nieużywany i ciężko się na niego dodzwonić – warto podać inne formy kontaktu do siebie, na przykład adres e-mail.

Warto również zadbać, aby dane były czytelne. To oznacza nie tylko wybór niezbyt ozdobnej czcionki, ale także zawarcie na pieczęci wyłącznie najistotniejszych informacji – tak, aby nie zamieścić zbyt wielu znaków na niewielkiej przestrzeni. W takiej sytuacji mogłoby się bowiem okazać, że całość jest nieczytelna po odbiciu na kartce.